11.11.2022
Brendni joylashtirish
Brend bozorga chiqishidan oldin, u kim uchun ishlashi va raqobatchilardan nimasi bilan farq qilishini aniqlab olishi kerak — odatda bularning barchasi bozorda mavjud bo‘lgan eng katta o‘yinchidan kelib chiqib aniqlanib olinadi.
Masalan, Coca-cola va Pepsi bunga dalil bo‘la oladi — Coca-cola o‘zini oilaviy, baxt va muhabbat haqidagi gapiradigan brend sifatida ko‘rsatsa, Pepsi aksincha yoshlarga mos, dangal, sport va faolliklarga yaqin brend sifatida rivojlanishga harakat qiladi.
Yoki boshqa misol — McDonald’s hamda Burger King. McDonald’s ezgu brend, u oilaviy qadriyatlar haqida gapiradi, Burger King esa o‘zini isyonkor, botir, yosh yigitlarga o‘xshab tutadi, joyi kelsa qo‘polroq hazil ham qilib qo‘yishi mumkin.
Brendni raqobatchilardan farqlab, uning maqsadli auditoriyasini aniqlab beradigan omil “pozitsiyalash” deb ataladi.
Bundan ancha yil oldin brendlar pozitsiyasini qandaydir texnika UTP lar atrofida qurishgan, masalan, avtomobil ishlab chiqaruvchilarining biri bizda eng qulay o‘rindiqlar bor desa, boshqasi eng sifatli faralar bilan maqtangan.
Taxminan 1980-yillarga kelib odamlar oddiy UTP endi ishlamaydi degan fikrga kelishgan. Shunda brendlar bir-biriga juda o‘xshash mahsulot ishlab chiqarishsa ham, ularning xarakteri, ovozi, kayfiyati va pozitsiyasi har xil bo‘lishi mumkinligini tushunib yetishgan.
Shundan beri brendlar nafaqat o‘z mahsulotlariga, balki o‘zlarining “yuzlari”, pozitsiyalariga sarmoya kiritib, uni borgan sari o‘ziga xos qilishga urinib kelishadi.
Shuning uchun bugun McDonald’s bilan Burger King aslida deyarli bir xil burger qilishsa ham, ularning birida oilaviy, farzandi bor odamlar o‘tirsa, boshqasida oldiga yosh do‘stlar to‘dasi kelib ovqatlanishadi.
Minim sizga o‘ziga xos pozitsiyalashni yaratib, raqobatchilardan ajralib chiqishda hamda shu orqali sizning brendingizga yaqin bo‘lgan auditoriyani topishda yordam bera oladi.
Boshqa maqolalar

04.10.2025
Shirinlik brendlari afsonalari: Brend hikoyalari qanday qilib iste’molchilar qalbini zabt etadi?
Biz qalbimizga ta’sir qiladigan va xotiramizda uzoq saqlanib qoladigan hayajonli hikoyalarni yaxshi ko‘ramiz. Muvaffaqiyatli kompaniyalar buni yaxshi anglashadi va o‘z auditoriyalari bilan chuqur hissiy aloqa o‘rnatish uchun faol ravishda brend hikoyalaridan foydalanishadi. Yaxshi ishlangan brend afsonasi reklama bilan real hayot orasidagi chegarani yo‘qotadi: natijada iste’molchi uni majburiy marketing emas, balki zavq bilan eslanadigan va ulashiladigan qiziqarli voqea sifatida qabul qiladi.

21.08.2025
Tadbirkorcha fikrlash: uni qanday rivojlantirish mumkin va u biznesingizga nima uchun muhim?
Muvaffaqiyatli biznes — bu faqat yaxshi g‘oya yoki sifatli mahsulot emas, balki samarali qaror qabul qilish va tadbirkorcha fikrlashdir. Aynan tadbirkorcha fikrlash sizga maqsadlaringizga tez erishish, xavflarni to‘g‘ri boshqarish va doimiy ravishda rivojlanishga yordam beradi. Ushbu maqolada biz tadbirkorcha fikrlash nima ekanligi, uning qanday xususiyatlarga egaligi va bu fikrlashni qanday rivojlantirish mumkinligini batafsil ko‘rib chiqamiz.

12.08.2025
Biznes uchun taym-menejment: vazifalarni samarali rejalashtirishning 10 usuli
Sizga ham rejalashtirilgan ishlaringiz uchun 24 soat yetarli emasdek tuyuladimi? Zamonaviy hayot sur’ati bizdan maksimal samaradorlik va doimiy ravishda ko‘p vazifalarni bir vaqtda bajarishni talab qiladi. Ideal muvozanatni saqlash qiyin bo‘lib ko‘rinishi mumkin, ammo muvaffaqiyatli tadbirkorlar vaqtni samarali boshqarish orqali bunga erishish mumkinligini yaxshi bilishadi.